• ~17000Polubień
  • ~9500Kontaktów
  • ~400Followersów
  • ~30Obserwujących
  • ~30Obserwujących
  • Mariusz Tomaszewski - Skuteczność w Życiu i Biznesie

    Blog

    Efektywność Osobista i Zarządzanie Sobą – 10 Filarów Produktywności

    Co to jest efektywność osobista i jaka jest jej definicja? Co ma wspólnego z zarządzaniem sobą? Jak podnosić własną produktywność? Jak osiągać więcej, mniejszym nakładem pracy? Takie pytania stawia sobie chyba każdy, kto chce osiągać swoje cele, mając przy tym więcej energii i czasu dla siebie.

    Oczekiwania wobec naszej produktywności w pracy stale rosną. Zewsząd jesteśmy atakowani mnóstwem bodźców, które próbują ukraść nam, chociaż kilka minut lub zabrać trochę naszej energii. Efektywność osobista staje się jedną z najważniejszych kompetencji naszych czasów. Czym ona jest? Jakie są filary efektywności osobistej?

    Efektywność osobista i zarządzanie sobą – co je łączy?

    Kiedy mówimy o efektywności osobistej, nie sposób nie wspomnieć o zarządzaniu sobą. Oba pojęcia są ze sobą ściśle związane. To bowiem dzięki właściwemu zarządzaniu sobą i utrzymaniu odpowiedniego poziomu energii, można podnieść swoją efektywność osobistą we wszystkich obszarach życia. Poznajmy zatem bliżej oba pojęcia.

    Co to jest efektywność osobista? Definicja

    W Encyklopedii Zarządzania mówi się o efektywności rozumianej, jako „rezultat podjętych działań, opisany relacją uzyskanych efektów do poniesionych nakładów.”

    Na potrzeby tego artykułu przyjmijmy następującą definicję efektywności osobistej:

    Efektywność osobista (produktywność) – to najlepsze, pożądane rezultaty podejmowanych przez nas działań, przy jak najmniejszych nakładach energii, czasu i pieniędzy oraz zachowaniu życiowej równowagi. Efektywność osobista to również takie zarządzanie sobą, aby realizować wyznaczone cele i w pełni wykorzystywać swój potencjał.

    Czym jest zarządzanie sobą?

    Zarządzanie sobą – to świadome kierowanie swoim czasem, zachowaniami, czynnościami, stresem, myślami, emocjami i innymi obszarami powiązanymi z własnym funkcjonowaniem.

    Zarządzanie sobą polega więc na zwiększeniu swojej samoświadomości oraz uzyskaniu pełnej kontroli nad własnym życiem. Twoje życie staje się bardziej przemyślane i zaplanowane. Przestajesz iść przez życie po omacku. Wiesz, dokąd zmierzasz i co chcesz osiągnąć.

    Możesz powiedzieć, że zarządzasz sobą, kiedy sam bierzesz sprawy we własne ręce – kiedy jesteś proaktywny i nie pozwalasz chwilowym impulsom oraz okolicznościom zewnętrznym sterować Twoim życiem.

    10 Filarów Produktywności w Życiu i Biznesie

    Efektywność osobista to dość złożony temat, wymagający wykształcenia w sobie wielu umiejętności. Jednak przy odrobinie wysiłku jesteś w stanie w taki sposób zarządzać sobą, aby wyrobić w sobie odpowiednie nawyki i lepiej wykorzystywać swój potencjał.

    1. Wyznaczanie i realizacja celów

    Aby podnieść swoją efektywność osobistą na wyższy poziom, przede wszystkim potrzebujesz wiedzieć, dokąd zmierzasz. Działać bez celu to tak, jakby ruszać w podróż, nie wiedząc, dokąd chce się dotrzeć, i jechać po bezdrożach we mgle.

    Kiedy określisz swoje cele, masz większą jasność i przejrzystość co do tego, na czym skupiać swoją energię oraz jak najlepiej wykorzystać swoje zasoby. Nie błądzisz na oślep i zawsze wiesz, w którym miejscu jesteś. Cele nadają życiu sens, ukierunkowują uwagę i zwiększają zaangażowanie oraz wytrwałość w działaniu.

    O tym jak odkryć ten najważniejszy, życiowy cel (jeśli jeszcze go nie masz) pisałem w artykule: Jak znaleźć cel w życiu? Poznaj 10 pytań, które pomogą Ci go odkryć.

    Jeśli nie ustalasz celów dla siebie, jesteś skazany na pracowanie przy osiąganiu celów kogoś innego. Brian Tracy #cytat #inspiracja Click To Tweet

    2. Zarządzanie czasem, a właściwie zarządzanie sobą w czasie

    Celem zarządzania czasem jest jego sensowne i optymalne wykorzystanie na drodze do Twoich celów. W zasadzie to czasem jako takim nie da się zarządzać. On po prostu płynie, bez względu na to, czy tego chcesz, czy nie. Możesz jedynie zarządzać sobą w czasie. Mówiąc inaczej, w taki sposób planować swoje wszystkie aktywności i kierować swoim otoczeniem, aby jak najlepiej go wykorzystać i nie mieć poczucia straty czasu.

    Aby zwiększyć swoją efektywność osobistą, warto zacząć od wyeliminowania wszystkich bezproduktywnych czynności. Ważne jest to, abyś wiedział, w jakich momentach dnia czy tygodnia, jesteś najbardziej wydajny i to właśnie na nich skupił swoje najważniejsze aktywności.

    Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie. Earl Nightingale #cytat #inspiracja Click To Tweet

    3. Zarządzanie zadaniami i projektami

    Wiele osób myśląc o zarządzaniu sobą, myli pojęcia zarządzania czasem z zarządzaniem zadaniami lub używa ich zamiennie. Tymczasem zarządzanie zadaniami to nieco bardziej złożone zjawisko. Aby poprawiać swoją efektywność osobistą, będziesz potrzebował nauczyć się m.in.: skutecznych metod planowania i organizowania zadań, przekładania złożonych projektów na mniejsze czynności do zrobienia, ustalania priorytetów, a także delegowania zadań.

    Dopiero kiedy nauczysz się w odpowiedni sposób zarządzać zadaniami i planować swoje aktywności, będziesz mógł połączyć je z umiejętnością zarządzania czasem.

    4. Asertywność a efektywność osobista

    Aby być bardziej efektywnym, musisz nauczyć się być bardziej asertywnym 😉 Jedną z ważnych umiejętności wchodzących w skład asertywności, jest asertywna odmowa. Nie oznacza ona, że musisz wszystkim i wszystkiego odmawiać. Chodzi raczej o to, abyś nie brał sobie zbyt dużo na głowę i aby inni nie wykorzystywali Twojej dobroduszności. Asertywne mówienie „nie” to umiejętne odmawianie bez ranienia innych.

    Asertywne odmawianie wcale nie sprawi, że stracisz znajomych czy ich urazisz.  Spowoduje zaś, że zyskasz więcej czasu dla siebie.

    5. Motywacja i samodyscyplina w zarządzaniu sobą

    Motywacja jest tym, co pozwala Ci zacząć. Samodyscyplina  jest tym, co  pozwala Ci wytrwać i skończyć.

    Jeśli chcesz być bardziej efektywny, musisz nauczyć się motywować i pobudzać sam siebie do działania. Zadbaj o motywację wewnętrzną i zewnętrzną. Pierwsza z nich będzie Twoją wewnętrzną siłą ciągnącą Cię w kierunku celów. Motywację zewnętrzną będą stanowiły wszelkiego rodzaju wzmocnienia w postaci kar, nagród i pochwał, które będziesz sobie przydzielać, a także wsparcie i inspiracja płynące od innych osób.

    Samodyscyplina natomiast będzie tym, co pomoże Ci iść do przodu, pomimo braku motywacji i podczas realizacji trudnych zadań lub takich, które nie są przyjemne.

    6. Samokontrola i siła woli – klucz do koncentracji

    Samokontrola w efektywności osobistej to umiejętność opierania się chwilowym pokusom i walczenia ze złymi nawykami. Pozwala Ci się skupić na tym, co najważniejsze i utrzymać koncentrację. Dzięki niej unikasz wszelkiego rodzaju rozpraszaczy oraz złodziei i pożeraczy czasu.

    Z samokontrolą współwystępuje silna wola. Kiedy posiadasz silną wolę, potrafisz trzymać się własnych postanowień i konsekwentnie dążyć do celu. Skupiasz się na tym, co istotne i umiesz rezygnować z tego, co Ci nie służy.

    7. Zarządzanie stresem i energią

    Zarządzanie sobą i zarządzanie stresem również ze sobą współwystępują. Kiedy zarządzasz stresem, nie pozwalasz, aby coś wytrąciło cię z równowagi. Jesteś opanowany i potrafisz kontrolować swoje emocje. Jeżeli pojawia się stresująca sytuacja – doskonale umiesz sobie z nią poradzić i działać pod wpływem chwilowego napięcia. W sytuacjach szczególnie stresujących potrafisz stosować techniki relaksacyjne, aby powrócić do swojej formy i skupić się na działaniu.

    Ważne jest również zarządzanie własną energią, czyli odpowiednie dbanie o ciało, umysł, emocje i sferę duchową oraz regularna odnowa w tych sferach.

    8. Utrzymywanie życiowej równowagi

    Nasze życie jest wielowymiarowe. Praca, kariera, dom, rodzina, rozwój osobisty, finanse, zdrowie, marzenia, hobby, pasje itp. A do tego pełnimy w nim wiele ról (np. ojciec, przełożony, przyjaciel itd.). Trudno się w tym nie pogubić i utrzymać efektywność osobistą w ryzach.

    Utrzymywanie życiowej równowagi, to zdolność do tego, by bez większego problemu godzić ze sobą wszystkie obszary i role. Nie oznacza to, że proporcje między nimi muszą być równe. Chodzi o to, abyś nie czuł, że któreś z nich realizujesz kosztem innych.  Czasem bowiem będziesz potrzebował bardziej skupić się na jednym obszarze życia a innym razem na pozostałych.

    Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu sobą w każdym z obszarów, zyskasz więcej spokoju i będziesz wieść życie pełne harmonii.

    9. Bycie ekspertem w danej dziedzinie

    Efektywność osobista w sferze zawodowej to nie tylko odpowiednie zarządzanie sobą, czasem, czy asertywność. Abyś był naprawdę dobry i skuteczny w tym, co robisz, musisz zostać ekspertem w swojej dziedzinie. Co to oznacza?

    Osoby, które stają się specjalistami i autorytetami w swoim środowisku, zazwyczaj osiągają więcej niż „przeciętniacy”.  Dzięki własnej pracy, zaangażowaniu i ciągłemu rozwojowi, osiągają mistrzostwo w tym, co robią. Podejmują lepsze decyzje, szybciej działają i są bardziej produktywni. Osiągają większe sukcesy.

    10. Narzędzia efektywności osobistej

    Efektywność osobista to nie tylko techniki i umiejętności zarządzania sobą. Ważne są również narzędzia, z których korzystasz. Współczesny świat daje nam całą gamę rozwiązań i aplikacji, które mogą ułatwić nam życie oraz sprawić, że będziemy bardziej produktywni.

    Począwszy od kalendarzy, służących do zarządzania czasem, poprzez wszelkiego rodzaju aplikacje do zarządzania zadaniami, sporządzania notatek czy porządkowania dokumentów, kończąc na bardziej złożonych programach do zarządzania projektami i pracy grupowej.

    Kiedy zaczniesz używać zdobyczy technologii w służbie Twojej efektywności osobistej, Twoja produktywność zostanie wyniesiona na wyżyny. 😉

    Efektywność osobista i zarządzanie sobą w praktyce

    Wiesz już, jakie są najważniejsze filary produktywności i efektywności osobistej. Co dalej?

    Teraz nadszedł czas, abyś przeanalizował, które z wymienionych filarów działają u Ciebie dobrze, a które będziesz chciał rozwinąć.

    Zadanie: Analiza własnej produktywności

    Wydrukuj poniższy obrazek i zakreśl na filarach w skali od 1 do 10, w jakim stopniu czujesz się zadowolony z danego zagadnienia. Czyli np. na ile w skali od 1 do 10 wyznaczasz i realizujesz własne cele, zarządzasz swoim czasem, zadaniami itd.

    Dzięki wykonanemu zadaniu wyłonią się przed Tobą obszary, które domagają się uwagi. Następnie wybierz jeden z nich, który na dziś jest dla Ciebie najważniejszy i jego rozwinięcie najbardziej pozytywnie wpłynie na pozostałe obszary.

    zarządzanie sobą

    Napisz, proszę w komentarzu, które z wymienionych filarów chciałbyś rozwinąć najbardziej, a ja uwzględnię je w kolejnych artykułach.

    Efektywność osobista – co dalej?

    Artykuł ten jest otwarciem nowej kategorii wpisów na blogu. Będą dotyczyć szeroko rozumianej efektywności osobistej oraz zarządzania czasem i zadaniami. Mam nadzieję, że znajdziesz tutaj dużo inspiracji i gotowych rozwiązań, by szybciej i mniejszym kosztem realizować swoje cele i marzenia. Chętnie Ci w tym pomogę. 😉

    A jeśli jesteś trochę niecierpliwy i lubisz mieć szybkie efekty, zachęcam Cię do udziału w moim szkoleniu Time & Tasks Management z zarządzania czasem i zadaniami. Uczę podczas niego najlepszych strategii i technik efektywności osobistej, które już w trakcie szkolenia będziesz wdrażać w życie. To efekt wielu lat moich poszukiwań, doświadczeń, testów, prób i błędów oraz odbytych szkoleń.

    Aby otrzymywać ode mnie bezpłatne inspiracje i materiały, możesz:

    I oczywiście pamiętaj o komentarzu z Twoim filarem. Będę też wdzięczny za udostępnienie artykułu w Twoich social mediach. Pozwoli mi to dotrzeć do kolejnych czytelników. Zmieniaj ze mną świat na lepszy. 😉

    Dziękuję, że tu jesteś i niech EFEKTYWNOŚĆ OSOBISTA będzie z Tobą. 😉
    Mariusz Tomaszewski – Coach Trener Psycholog

    Otrzymaj bezpłatnego e-booka "pięć kroków do skutecznej zmiany".

    Chcesz zwiększyć swoją szansę na sukces oraz zminimalizować ryzyko porażki w realizacji swoich celów? Receptę, jak to zrobić znajdziesz w e-booku „Pięć kroków do skutecznej zmiany”. Zapisz się do mojego newslettera, a e-booka o skutecznym wprowadzaniu zmian otrzymasz w prezencie! Trafi prosto do Twojej skrzynki e-mailowej.

    Instagram
    @mariusztomaszewski.pl

    Skontaktuj sie ze mną

    Masz jakieś pytania dotyczące moich szkoleń? Chcesz podzielić się refleksją na temat skuteczności w życiu osobistym lub biznesie? Potrzebujesz sprofilowanej oferty szkoleń dla swojej firmy? Stoisz na zawodowym rozdrożu i nie wiesz, w którym kierunku podążać? Napisz do mnie.

    • Poniedziałek - Piątek 8:00 -16:00

    • Piła, ul. Ceramiczna 19

    • +48 883 329 608

    • biuro@mtc.pl